torsdag 16. mars 2017

Praktisk info om ISM

Dette blir et innlegg med fokus på praktisk info om ISM, for fremtidige studenter ved PPU UiA.

Timeplan:
07.35. Skolen starter. man kan spise frokost på skolen før dette for 3000 TSH (ca 11 NOK), men hvis du ikke synes fritert loff og vafler med nutella er en næringsrik frokost, foreslår jeg heller at du spiser hjemme.
10.15. Pause og snacks på staff room. Som regel alltid banan, men noe fritert snacks i tillegg
12.35: lunsj. Koster 6000 TSH (ca 22 NOK), men dette er faktisk ganske dyrt. De har et lite utvalg av div kjøtt (fritert, surprise surprise) ris/pasta, salat, grønnsaker og frukt. De har også vegetar. Som nevnt er det egentlig ganske dyrt, og man blir etterhvert veldig lei av for oljete mat.
15.00 Skolen er ferdig og CAS (Creativety, Activety, Service) starter. Det er ulike aktiviteter elevene må delta på. Her vil de gjerne at vi deltar. Jeg og Nils Martin deltar på en "Service"-aktivitet, som er at vi mandager fra 15-16 drar til et lokalt sykehus med aktiviteter for kreftsyke barn, og han har Garage-band, mens jeg har meditasjon som ekstra CAS aktiviteter.
18.00: middag. 6000 TSH. Samme kategori som lunsjen.
Tirsdager er det møter for de ansatte (dog er vi litt usikre på hva vi faktisk må delta på. Dette kommer an på veilederen man har, og hva han/hun sier man skal).

Bo-info:
Vi bor i en duplex på Campus, så det tar ca 3 min å gå til skolen. Da får man en strålende utsikt til toppen av Kilimanjaro! (Midt på dagen er den som regel dekket av skyer). Det er alltid noen frivillige som jobber her med å organisere aktiviteter etc for de som bor her, og de bor heller ikke langt fra campus. Det er også noen praksisstudenter som bor der. Vi får håndkle, sengetøy og myggnetting (det er også myggnetting på alle vinduer og dører). Ellers må vi kjøpe inn det meste selv (som såpe, bøtte til hushjelpen, klesklyper, vaskepulver etc). Det er enkelt kjøkkenutstyr her. Vi fikk en "velkomstpakke" med litt mat da vi kom.

Temperatur:
Det er rundt 35 grader her, og klasserommene er også VARME. Det er vifter, men... De vifter jo bare den varme lufta rundt. På morgenene er det kaldt (jepp: KALDT!). Altså, her må jeg kanskje presisere at mine morgener starte kl. 05.00, og det er nok litt av grunnen til at det er ekstra kaldt. Da må jeg ha på tights og fleece. Men det er greit å ha en liten genser på starten av dagen på skolen også, ettersom det er litt kjølig. Det var varmest da vi kom (slutten av januar), mens i slutten av februar hadde temperaturen sunket litt, så det er deilig.

Mat og beliggenhet:
Det tar 5 min å gå til "vegetable-lady" som har en liten bod langs veien. Kjempebillig, og mange gode grønnsaker og frukt. Det er også en butikk om man fortsetter på samme vei, men her er ikke utvalget så godt, og det er dyrere. Og som Nils Martin har fått lære, så smuldrer brødet opp, osten smaker visst dritt og peanøttsmør er det eneste pålegget man får tak i. Det er et supermarket (Nakumatt, Kenyansk kjede) i byen. Det tar 5 min å kjøre taxi ned til byen, for 5000 TSH (ca 19 NOK). Vi har fått nr. til mange taxisjåfører, for man skal ikke bare ta en taxi. Lærerne gir gjerne nr. til "deres" taxisjåfør. Det er også et slags marked der de selger mat og ting og tang. Noen avsidesliggende cafeer etc. Det ligger i gå-avstand fra campus og her er det billigere (dog er det fortsatt "mzungu"/hviting-priser, så man betaler generelt sett mer enn de lokale. Og med dyrere så mener jeg at du kan måtte betale 1000TSH for en mango, som altså er ca 4 kroner, så dyrt er det uansett ikke).

IB og kompetanse:
Om du ønsker å ha praksis her, så be UiA om å være tydeliger på din kompetanse i kommunikasjon med ISM. Med bachelor i Teater, og i Sosiologi ble jeg tildelt to historieklasser for de hadde fått beskjed at jeg hadde kompetanse i det ikke så snevre feltet "Humanities"(og bare så det er nevnt, så har jeg ikke kompetanse i historie). Og sett deg inn i IB-systemet. Du kommer ikke til å klare det, men prøv. Jeg er fortsatt forvirra, og får stadig beskjed om noe jeg burde gjort som er svært viktig ifølge IB, men som ingen forteller deg at du bør gjøre. Deriblant dokumentasjon av absolutt alt. Og det gjelder ikke bare at vi må dokumentere hva vi gjør, men vi må være ekstremt tydelige på dokumentasjonen vi gir til klassen, og de må ha dette i bøkene sine, og kunne vise hjemme at de har vært produktive. For de kan jo umulig ha lært noe om det ikke står i notatbøkene...! Og de må ha ulike tester etc. ca annenhver uke. Diploma Program (ca 17-18 åringer) har helt tydelige tester de må ha. De kalles Paper 1, Paper 2, Paper 3. De må visst ha et visst antall av hver. Mens man i Middle Year Program (ca 11-16 åringer) står man friere, men det er likevel utrolig mange kriterier man må fylle, så man er ikke så fri som man trodde. Og selv om dette egentlig er en vgs-praksis, har jeg en M2 (tilsvarende 6.kl), og to D1 (tilsvarer 1 vgs), mens Nils Martin bare har elever å MYP (Middle Year Program, altså opp til 16 år). Vi lærer masse og koser oss for all del, men ikke forvent at du kun får vgs.


Veiledning:
Veiledning ser ut til å være litt flytende... Mine veiledere er ofte ikke tilstede i timene, uten at du får noe beskjed. Men igjen, så kommer nok det an på veilederne man har. Og ang. tidsbruk, så sitter jeg og forbereder de fleste kvelder og helger (derav be UiA om å presisere kompetanse så du slipper å måtte sette deg inn i noe du ikke har kompetanse i), mens Nils Martin har mer fri. Så det er svært ulikt utifra hvilke fag (og veiledere) man har.

Sosialt:
Lærerne her er som regel helt utrolig hjelpsomme. Ikke bare gir de oss gode tips om undervisningen og ønsker veldig gjerne at du popper innom klassene deres, men det er flere lærere som bor på campus, og de tar deg med til byen for å ta ut penger etc. Eller i vårt tilfelle: tar oss med på camping og meditasjon. Det er som nevnt også frivillige som jobber med aktiviteter, og de vet ofte hva man kan finne på, og inviterer oss gjerne med.

Kleskode:
Vi fikk streng beskjed før vi dro at kleskoden er formell, og dvs: sokker i sandalene (derav navnet på bloggen), dekke skuldre, skjorte for gutta og dekke knær. Men det er faktisk ikke sååå strengt. Mange her går med åpne sko, skjørt som går litt over knær, og topper med brede stropper, og utringning. Det må ha et formelt preg, man kan ikke gå med haremsbukser f.eks, men det er ikke så strengt som vi trodde. Dog virker det som om det er ganske strengt for menn. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste mannlig lærer i  knebukse, og de har gjerne skjorter alle sammen. Men skjorte-t-skjorte er helt innafor, heldigvis.

Valuta er Tanzanianske Shilling, og jeg sliter fortsatt med å forstå meg på det. 1000 TSH er ca 4 NOK.

Vask av bolig:
Vi har en hushjelp (ho bare møtte opp på døra en dag og ville begynne å jobbe, så vi sa ja) som kommer tre ganger i uken. Mandager vasker hun klær, onsdager stryker hun dem (det er noen insekter som legger egg i klær som henger til tørk som blir "aktivert" ved kroppsvarme, så derfor må alt strykes) og fredager vasker hun leiligheten. Dette gjør hun for 90 000 TSH i måneden (335 NOK). Vi må kjøpe inn alt av såpe etc selv.

Det henger sånne motivasjons-lapper overalt. Og for å være helt ærlig, så blir  jeg faktisk inspirert!


Vi anbefaler deg å søke, dog må du være forberedt på mye arbeid! Men en fantastisk erfaring rikere blir du uansett. Lykke til! 
-Marthe

mandag 27. februar 2017

Eventyr, kommunikasjonsbesvær og fulle "busser"

Da var siste uka påbegynt, og jeg er faktisk veldig takknemlig. For all del, for en spennende opplevelse! Men det skal bli godt å komme tilbake til faste rytmer, egen mat, og slippe å hele tiden måtte bli vurdert. Jeg savner å vite alle faglige begreper (for her er det jo engelsk, og noen begreper har rett og slett ikke latt seg feste i mitt vokabular). Her om dagen skulle jeg si"... som utgangspunkt", men kom ikke på hva det var. Så står du der midt i klassen og sier "as a... you know.. like.. the thing that you kind of start with and then broaden out from that. Like.. that is the.. center.. and than you work out from that...".  Etter noen timers undervisning i over 30 grader blir man ganske sliten, og engelsken blir visst bare verre og verre.. Men elevene er behjelpelige da: "Its three criteria, not criterias!"

Jeg er utrolig takknemlig for denne opplevelsen, og har lært vanvittig mye. Jeg gleder meg til å ta i bruk alt jeg har lært. Men jeg kommer ikke til å bruke "Ms." lenger. Både fordi det for min del er litt merkelig å ha en så høflig tone, og fordi de rett og slett har valgt bort våre siste bokstaver. Vi er altså "Ms. Marth", og "Mr. Nil".

Henger på restaurant og koser sæ da
Regnsesongen har begynt å gi seg til kjenne, og her blir det sølete. Det fester seg under skoa som et tykt lag. Og regn betyr MANGE innsekter! Vi synes egentlig det holdt med alle maurartene som valgte å slå seg ned i vårt ringe hjem, både på kjøkken og bad, men termitter, fluer og uidentifiserbare flygende vesener søkte også husrom i vår beskjedne residens.
"Blir ikke bildet litt dårlig når du bare veiver kamera i været sånn der?" 

Paparazzi 1 og paparazzi 2
Hverdagseventyr til et lokalt marked 

"Ser du den?"
"Den blå øgla må jeg ta bilde av"






"Kanskje hvis jeg står helt stille...?"

"Bedre idé!"
"Nå kommer du deg ikke unna blå øgle!"
Den gjorde visst det...
"Bare henger her et øyeblikk"

"Så du skal ta bilde av meg hele tida du da?"
Vi ville ta buss til Materuni Waterfalls på et eventyr vi visste svært lite om før vi dro."Buss" vil si Daladala. Og om vi spør "når går den?" Får du "ja" til svar. For den går når den er klar. I dette tilfellet tok det en time. For "klar" betyr "full", og "full" betyr "dette er en minibuss med plass til 12 hvis man presser, så da drar vi ikke før det er minst 20 stk her. Om du ikke har en rumpe i fjeset, albue i ryggen og kne i magen, så rører ikke denne daladalaen seg av flekken!"
På tur til Materuni Waterfalls
Vi har det ganske greit da
En gutt(Levin) vi møtte på daladalaen sa at han kunne følge oss.
 Og vi hadde aldri kommet frem uten hans hjelp.
Men kommunikasjonen var det noen utfordringer med...

"Follow mister. Come on Madam. Hurry! Recognize Doctor Coffe!"

"You pay 500 mister, and you pay 500 madam"
En time senere: "You pay me 500 each. So ten thousand!
500+500=10.000!! "
Han var en liten businessman..
"We don't understand, but we can't pay you
 any more money!"
"But recognize Doctor Coffe,
then Daladala! Need book for school, and grandma you lend money!"

Høy partyfaktor med økologisk kaffe.
Mulig dette er "Doctor Coffe..." Fortsatt litt usikkert..
Tuktuk etter en Daladalatur mot Hot Springs
Smiler foran et boaboatre da
Eller var det baobabtre? Husker ikke. Og orker ikke slå det opp. Det er stort ihvertfall.
Og gammelt. veldig gammelt


Et hvitt spøkelse som tar seg en dukkert
i "Hot Springs/Majo Moto" 
Ja se der ja, hjelper å lukke øynene. Da blir bildet så fint så.
Nå gjør vi oss klare til siste innspurt her på ISM før jeg drar til Mwanza til min søster, og Nils Martin drar på eventyr i Moshi.

-Marthe



OBS! Dette er noen bilder fra noen uker siden, men slenger dem på likevel sånn helt på tampen
Jeg på gåtur, og Nils Martin på sykkeltur. Og jammen valgte vi ikke samme vei! Her sykler de av gårde med fantastisk utsikt til Kilimanjaro 
Kaffe



Litt flau over at vi etter tre uker ikke visste at det er en liten landsby 100 meter fra der vi bor... Men vi er "beskyttet i ett inngjærdet området". Så skulle det ikke mer enn litt eventyrlyst og en gåtur til før jeg oppdaget en fantastisk landsby å utforske. 
Jepp, der er gjerdet, og såvidt bak der kan man se leiligheten vår. 

fredag 17. februar 2017

Langhelg, skolearbeid og turplaner

Det er mye å gjøre på ISM!

Marthe og jeg skal lage "assessment criterias" "assessment tasks" for hver klasse. Klassene mine skal vurderes ved endt "unit" i form av prøver som snikes inn i undervisningen i form av "morsomme oppgaver". IB-systemet tillater at man har en viss frihet i tilpassing av vurderingskriterier og oppgaver og det råder en viss fovirring i mitt hode ang. skillelinjen mellom prøve og oppgave, underveisvurdering og sluttvurdering etc. etc. ++. Men men, dette kommer til å gå sabla greit, som man sier på godt sørlandsk. 


Mål for timen formidlet på ekte Svelvik-engelsk.


Nok et spennende bilde som viser noe av det jeg holder på med i musikkundervisningen.



 Vi har langhelg denne helgen pga møtevirksomhet lørdag for to uker siden. Fri fredag og mandag! Det er digger'n, men vi må jo begge jobbe en del i helga også, og det er jo vitterlig ikke så digg. I dag ruslet jeg og Marthe en tur til en lokal handlegate. Gøy å se dagliglivet her nede. Det er tørt for tiden og støvet virvles opp av folk, biler, sykler av ymse slag og vind.


"Men disse grønnsakene var jo mye finere enn de jeg akkurat kjøpte..."

I morgen går ferden til Materuni Waterfall, forutsatt at jeg får tak i jogge-/tursko innen den tid. Fossen ligger på ca. 2500 m. høyde og har et vannfall på ca 70 m. Håper jeg finner sko, for den turen vil jeg gjerne få med meg! På mandag er planen å dra til Kikuletwa Hotsprings (Maji Moto) som visstnok skal være en flott opplevelse. Fortsettelse følger.

Nils Martin

"Ja hei, ja. Hei hei!"









Et jorde, mount Kilimanjaro og meg.

søndag 12. februar 2017

Vikingkonger, Sovietunionen og tidlige morgener

Mens jeg nyter fredagskvelden med å fordype meg i slaget ved Hastings og den kalde krigen, sitter  slasken Nils Martin å ser på Anno. Med null sympati for mitt harde liv! Rettferdig? 
Her er vi på skolen og Nils Martin har kanskje fått svar på en søknad! (Men han fikk ikke svar likevel..)

Er det bare meg,
 eller begynner

I tillegg til å undervise en klasse i Global Politics (som er mitt felt), underviser jeg to klasser i historie (som jeg ikke har kompetanse i). Derfor går all min ledige tid til å lese meg opp på Den Kalde Krigen og Middelalderen (lærte forsåvidt at en norsk vikingkonge lå an til å få den britiske kronen i 1066, så det var jo kult. Men han tapte... det er jo ikke like kult...). Og selv om det selvfølgelig er spennende å lære noe nytt, og at "man må jo regne med at det skjer når du jobber som lærer", hadde det jo vært greit å kunne det man underviser i. "Frihelg" betyr derfor for meg: "Endelig-kan-jeg-komme-litt-ajour-med-alt-arbeidet-jeg-burde-vært-ferdig-med". Hilsen Marthe Den Bitre.

05 O'clock-yoga! Ettersom det er så mye å gjøre, legger jeg meg som regel 21.30. Så våkner jeg av meg selv kl. 05. Så hvorfor ikke starte dagen med yoga og Tai Chi? (Og godt er det, for jeg får ofte mail fra en av mine veiledere mellom 03-06, om ting han gjerne ønsker at jeg har klart til skolestart kl. 07.35...! Jeg får nok i gjennomsnitt mail fra ham 8 ganger i døgnet om ting han vil at jeg sjekker ut. Og for all del, det er mye spennende, men sover han aldri?)

Og tidlige morgener betyr at det faktisk er KALDT! Så jeg tar på meg genser og skjerf, og nyter kulden!


-Marthe